Bauma 2022 i Munchen var en intensiv historia för personalen på Scantruck AB. Som importör av en rad stora maskinmärken så fanns det massor att hålla koll på. Såväl Manitou som Sennebogen, Platform Basket och Weycor bjöd på nyheter. Manitou presenterade till och med ett rekordstort antal nya produkter på mässan.
De flesta nyheterna gick i elektricitetens tecken. De miljövänligare elmaskinerna tar över alltmer och mer från sina dieseldrivna föregångare. Detta innebär att till exempel Manitous storsäljare MT625 kommer att få hård konkurrens framöver.
”Maskinen kommer i praktiken att konkurrera med sig själv. Manitou använde Bauma till att lansera MT625e, som är den eldrivna versionen av en av våra allra bäst säljande dieseldrivna teleskoplastare”, berättar Peter Claesson som arbetare som marknadschef på Scantruck AB.
Bortsett från att dieselmotorn bytts ut mot en elmotor, så har man inte ändrat överhuvudtaget på alla de uppskattade egenskaperna hos MT625 som numera fått tillägget ”e” i modellbeteckningen. Helt utan avgaser och motorbuller så kommer den nya maskinen ha samma hastighet, styrka, räckvidd och kapacitet som sitt dieseldrivna syskon.
Nya runtomsvängande teleskoplastare och bomliftar
Även Manitous maskiner med högre räckvidder hade nyheter att visa upp. De runtomsvängande teleskoplastarna MRT2260 och MRT2660 finns nu också som eldrivna versioner med lyfthöjder på 22 respektive 26 meter. Lastkapaciteten är fortfarande sex ton, och maskinerna har sammantaget samma prestanda med en elmotor i motorutrymmet som de har med en dieselmotor monterad.
Bland sina bomliftar har Manitou passat på att skapa eldrivna versioner av de populära 160ATJ och 180ATJ. Samtidigt har de lyckats höja deras lyftkapacitet. 160ATJe och 180ATJe har arbetshöjder på 16 respektive 18 meter precis som tidigare, men nu kan de ta med sig hela 250kg last i korgen vilket är en ökning med 50kg.
”Vi hade redan en 20 meters bomlift på el, och nu följer 16 och 18 meters versionerna med. Manitou kommer att komplettera hela serien genom att släppa eldrivna bomliftar även på 22, 26 och 28 meters räckvidd”, säger Peter Claesson på Scantruck.
Världspremiär hos Sennebogen
Tyska Sennebogen som är ytterligare ett märke som Scantruck är importör för var i allra högsta grad representerade på Bauma. Produktportföljen som innehåller både teleskopskranar, larvburna kranar, mobilkranar för hamnar samt heavy duty cycle-kranar, befann sig rentutav på hemmaplan då deras högkvarter ligger inte alls långt från Munchen.
Med en monter som både var större, och innehöll fler maskiner än någonsin tidigare på Bauma så var det ändå den 50ton tunga larvburna teleskopskranen 653E-R Electro Battery som glänste mest. Som modellteckningen skvallrar om så är det tal om en helelektrisk maskin, och den gjorde världspremiär på Bauma.
Weycor visar upp sin AR4.2
Den tyska hjullastaren Weycor gjorde entré hos Scantruck AB i maj 2022 på Svenska Maskinmässan. På Bauma visades prototypen AR4.2 upp som har en helelektrisk drivlina. Maskinvikt på 5,5 ton och batterikapacitet på 60,8 kWh med tillval upp till 84,6 kWh. Weycor har satsat på en helelktrisk drivlina och inte likt andra producenter bara byta ut dieselmotorn mot batteridrift. Weycor visade utöver sina hjullastare upp några av sina vältar som erbjuds från 2,7 ton till 13,8 ton.
Ny kompakt Spider
Den italienska tillverkaren Platform Basket visade upp sin nya Spider 15.70ED. Med en extra kortare nedre bomsektion kan arbetshöjden med 15 meter behållas men samtidigt blir liften mycket mer kompakt. Spiderliftar från Platform Basket är kompakta och kommer in i trånga utrymmen och med valet batteri kan de med fördel även användas inomhus där avgasfria maskiner är ett krav.