01-11-2021 ”Scantruck är ett företag som brinner för eftermarknad lika mycket som för försäljning”

Rubriken kommer från 24åriga Olle Ahlnäs som arbetat på olika roller inom eftermarknad hos Scantruck AB i drygt tre år. Idag arbetar han ute på fältet i en servicebuss med Uppsala och norra Stockholm som sitt område. Han stortrivs på jobbet, och den bästa belöningen av alla är nöjda kunder.

- När man lyckats hjälpa en kund igång igen och löst ett klurigt problem då är det här jobbet riktigt roligt, säger Olle.

 

Rikstäckande serviceorganisation från Kiruna till Malmö

Köper du en maskin från Scantruck AB så är det inte bara viktigt att du får en bra matchning i form av lyftkapacitet och räckvidd. Minst lika viktigt är att du fortsatt kan få råd, service och snabba reparationer om någonting skulle hända med din maskin.  Allt fler och fler kunder väljer att teckna ett serviceavtal som bland annat innebär att din maskin alltid genomgår alla servicetillfällen inom de rekommenderade intervallen. Skulle oturen ändå vara framme så har Scantruck en rikstäckande serviceorganisation hela vägen från Kiruna till Malmö, till och med Gotland har en egen servicelämnare i form av Bil & Traktor Högbro AB. Vart du än arbetar så ska du så snabbt som möjligt kunna få hjälp av en behörig mekaniker med rätt kunskap och utrustning för att du ska kunna komma igång och arbeta med din maskin igen.

Fältmekaniker, servicetekniker… Kärt barn har många nam, och alla duktiga killar och tjejer som arbetar inom eftermarknad är verkligen viktiga kugghjul. Vi beslöt oss för att följa med en av dessa under en arbetsdag och lära oss lite mer om hans vardag och tankar kring yrket.

 

Började i verkstaden i Rosersberg

Olle Ahlnäs började i verkstaden på Scantrucks huvudkontor i Rosersberg för drygt tre år sedan. Via såväl nymontage och färdigställande som större reparationer så hade han inte bara ett variationsrikt arbete, det var också en perfekt utbildning för att så småningom börja att arbeta ute på fältet vilket skedde efter ett par år.

- Det var en bra skola att gå i, innan jag kände mig redo för nya utmaningar ute i en egen servicebuss. Dessutom lärde jag mig mer om hela kedjan som finns hos Scantruck för att hjälpa våra kunder. Det är allt från duktiga medarbetare på reservdelslagret till den tekniska supporten som finns att tillgå både från Sverige, Danmark eller till och med direkt från Manitou om det skulle vara svårlöst. Nu känns det som att jag kan hela ”cirkeln”, för skulle ett problem vara för stort för att lösa ute i fält så tas maskinen in på verkstaden där jag började, skrattar Olle.

Det allra mesta löser dock Olle och teamet bakom honom på plats hos kunderna. Till sin hjälp har de fullutrustade servicebussar, och tack vare att Scantruck är generalagent så har de alltid tillgång till det senaste i form av uppdaterade diagnosverktyg för att utläsa eventuella felkoder. Till syvende och sist så hänger dock mycket på mekanikerns kunskap och erfarenhet.

- Jag gillar utmaningen med jobbet av flera anledningar, bland annat för att man aldrig riktigt vet hur dagen kommer att se ut. Vad kommer jag att stöta på för problem? Var nånstan finns maskinen? Ena dagen så kan jag skruva i en grusgrop mitt ute i ingenstans, och nästa dag så mekar jag med något inne i centrala Stockholm. Dessutom gillar jag att träffa folk, förklarar Olle.

 

”Jag gillar utmaningen och variationen”

Oftast löser Olle problemen helt och hållet, och går inte det så siktar han alltid på att lösa det temporärt så att kunden i alla fall kan arbeta vidare med sin maskin ett tag till.

- Jag gillar utmaningen och problemlösningen. Skulle jag köra fast så har jag dessutom ett helt team av människor bakom mig som är beredda att hjälpa till. Scantruck är ett företag som satsar mycket på eftermarknaden, och det gör det roligare att arbeta där. Det är ett bra företag att vara mekaniker på helt enkelt, säger Olle eftertänksamt.

När dagen är slut beger sig Olle hem till lugnet i hembyn en bit utanför Tierp. Men det innebär inte att det är färdigmekat som man skulle kunna tro. Olle brinner för bilar och motorer, som de flesta duktiga mekaniker gör, men på fritiden skiftar han fokus till amerikanske 50-tals bilar.

- Det kanske låter knäppt att man kopplar av från jobbet med att skruva ännu mer, men i mitt fall är det faktiskt sant. Från 16-24:00 så är det garaget som gäller, och jag tror faktiskt att det gör mig till en bättre mekaniker på jobbet också, avslutar Olle.

 

Läs mera om Scantruck service här

 

Fullutrustade  servicebussar och felsökningsprogram med den senaste mjukvaran gör att Olle kan avhjälpa de flesta felen ute på plats hos kunderna.
Fullutrustade servicebussar och felsökningsprogram med den senaste mjukvaran gör att Olle kan avhjälpa de flesta felen ute på plats hos kunderna.
Duktiga kolleger på reservdelslagret hjälper Olle att lösa kundernas problem.
Duktiga kolleger på reservdelslagret hjälper Olle att lösa kundernas problem.
Man vet aldrig hur ens dag kommer att se ut från den ena dagen till den andra, berättar Olle Ahlnäs som arbetar som fältmekaniker hos Scantruck AB.
Man vet aldrig hur ens dag kommer att se ut från den ena dagen till den andra, berättar Olle Ahlnäs som arbetar som fältmekaniker hos Scantruck AB.
Mellan kl 16-24 så är det garaget och mek med hans 50-tals amerikanare som står på schemat.
Mellan kl 16-24 så är det garaget och mek med hans 50-tals amerikanare som står på schemat.
Tillbaka