Nya och bättre ljudisolerade förarhytter med mer plats, ytterligare optimering av säkerheten, Eco-stop som standard och inte minst helt nya motorer från en ny producent i maskinrummet. Tekniker, konstruktörer och designer hos världens ledande producent av teleskoplastare, Manitou, har inte legat på latsidan. Därmed aviserar fabriken att man är klar med något som liknar en helt ny tidsålder för lantbruksteleskoplastare när två nya modeller lanseras. MLT841-145 PS+ och MLT1041-145 PS+ i en helt ny NewAG XL-serie väntas dyka upp på den svenska marknaden i juni.
”Det är drygt fyra år sedan Manitou lanserade NewAG-serien, som verkligen gjorde upp med dåtiden på en rad avgörande områden. Nu kommer det ytterligare utveckling i den nya NewAG XL-serien, där det i första omgången handlar om två av toppsäljarna inom teleskoplastare för lantbruk”, berättar produktchef Lasse Weber hos Manitous svenska generalagent Scantruck AB.
Från John Deere till Yanmar
”Den nyhet som nog kommer att upplevas störst för de flesta är bytet från John Deere- till Yanmar-motorer. Naturligtvis i nyaste Stage V-version, som helt och hållet lever upp till de nyaste utsläppskraven. I mina ögon handlar det om ett riktigt bra byte. Yanmar ligger helt i front med produktion av de allra bästa motorerna, och därmed passar de här två nya maskinerna bra hos lantbrukare som behöver styrka och kraft”, säger Lasse Weber.
Den fyrcylindriga 4,5 liter stora Yanmar motorn, som används i de båda nya teleskoplastarna, ger 141 hk. Motorn har ett vridmoment på 602 Nm vid 1500 varv i minuten, och det betyder en ökning på inte mindre än 12 procent i jämförelse med föregångaren.
”Det extra vridmomentet ökar maskinens prestanda både i acceleration och i dragkraft, såväl i jämn som i kuperad terräng. Också lyftkapaciteten har ökat på MLT 841 och MLT 1041 till över 4,1 ton. Maskinernas lyfthöjd är 7,60 respektive 9,65 meter.
Besparingar på bränsle
Förutom bättre prestanda bidrar den nya Yanmar motorn till bättre bränsleekonomi. Jämfört med föregångarna MLT 840 och MLT 1040 har de två nya lastarna en lägre bränsleförbrukning på omkring 11 procent, upplyser Manitou.
Eco-stop är standard på bägge modeller. Det betyder att autostopfunktionen själv stänger av motorn om maskinföraren lämnar förarhytten. Det minskar naturligtvis tomgångstiden och därmed är det bra ekonomi i Eco-stopp. Konstruktörerna har tänkt på att en teleskoplastare är en maskin man kliver i och ur mycket, och därför kan stoppfunktionen ställas in från 1 till 30 minuter, allt efter vad som är mest praktisk för föraren.
”Just in- och urstigning har förbättrats ytterligare. Manitou lanserade easy-step på de första NewAG-maskinerna med en inbuktning i nerkant på förarhytten som ger bättre åtkomst till fotsteget. Nu har fabriken försett de nya NewAG XL-maskinerna med ljus under dörren. Det tänds automatiskt när dörren öppnas. I övrigt har hela förarhytten gjorts större och har fått en stor uppgradering med många fina detaljer. Bland annat en bättre stol och bättre inställningsmöjligheter för armstöd, som bidrar till att ge maskinföraren mer plats och bättre ergonomi. Samtidigt är bullernivån nere på 69 dB”, säger Lasse Weber.
Färre rattrörelser
Manitou kan också erbjuda sitt eget patenterade Comfort Steering System, en option som kan väljas till på dessa två lastmaskiner. Det reducerar antalet rattrörelser med inte mindre än 40 procent.
En maskinförare gör upp till 3 000 vridningar av ratten under en arbetsdag när det är full fart på lastningen. Med Comfort Steering System kan föraren ändra maskinens riktning med endast en enkel vridning på ratten i stället för fyra. Genom att reducera antalet rattrörelser med 40 procent reduceras belastningen på maskinföraren också.
Som standard ingår två kameror i båda nya teleskoplastarna – en baktill och en på höger sida. Manitou gör det dessutom möjligt att förse maskinerna med en extra kamera på lastbommen, så att det blir enkelt för maskinföraren att titta ned i vagnen eller containern som lastas.
Läs mera om Manitou MLT841-145 PS+ här
Läs mera om Manitou MLT1041-145 PS+ här