DEGES (Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und bau GmbH) har anlitat ZÜBLIN till att utföra den ca 6 km långa tredje konstruktionsdelen av BAB 44 mellan Kassel och Herleshausen. A44 är en del av trafikprojektet "Tyska Einheit nr 15" och ska stänga gapet i den federala motorvägsinfrastrukturen mellan BAB 7 nära Kassel och BAB 4 nära Wommen. Projektet omfattar totalt 12 sektioner, och en SENNEBOGEN 613 E används nu för lyftarbeten på avsnitt 3.
Företaget Ed. Züblin AG från Stuttgart grundades 1898 och sysselsätter nu 14 000 personer. Utbudet av tjänster sträcker sig från nyckelfärdig byggnadskonstruktion, industriellt byggeri eller bostadsbyggeri till spektakulära tunnlar eller motorvägsviadukter inom anläggningsarbeten. Företaget förlitar sig på innovativ styrka, intelligent ingenjörskonst och avancerade tillverkningsmetoder.
Så fick STRABAGs dotterbolag Züblin AG i uppdrag att bygga den nya A44-linjen mellan Kassel och Herleshausen på byggsektion 3 nära Sontra. Den norra ingångsportalen framför Boyneburgtunneln kommer att dekoreras med en naturstensmur. Remsfundamentet för denna vägg kommer att stå på en smal vägbank på 10 meters höjd, så fundamentet kommer kräva en lämplig lyftmaskin.
Valet föll på en SENNEBOGEN teleskopsbandkran 613 E. Bommen kan teleskoperas upp till 18,8 meter och ger tillsammans med jibb en maximal krokhöjd på 24 meter. Med sitt robusta bomsystem, som möjliggör steglös och kontinuerlig teleskopering, kan den lyfta upp till 16 ton och därmed enkelt transportera fundamentet till den övre nivån. Lyftvinschen har en spänningskraft på 35 kN och en rephastighet på 0 till 95 m/min. Dieselmotorn på 92 kW (125 PS) uppfyller standarden för avgasutsläpp steg IV.
Tack vare sitt underrede på band kan 613 också köras under full belastning. Under användning är det säkert och stabilt även i oasfalterad terräng. Kranen är också utrustad med ett rymligt Multicab-förarhus som kan höjas med 1,75 meter för och hela tiden möjliggör tydlig utsikt över jobbplatsen. Ett ytterligare plus: Med en transportbredd på endast 2,55 m kan maskinen enkelt och kostnadseffektivt transporteras till byggplatsen med lågbäddstrailer, eftersom 613 E kan transporteras utan tillstånd.
Läs mera om SENNEBOGEN 613E här